Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Omarama, Nieuw Zeeland van Imy Zanden - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Omarama, Nieuw Zeeland van Imy Zanden - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Imy

20 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Omarama

15/16 Jan. vervolg
Helaas kwamen wij ’s avonds op het vliegveld aan en zagen dat onze vlucht gecanceled was. Aan sluiten maar aan een lange rij wachtende mensen die ook allemaal weg wilden.
Rond 22.00 uur hoorden wij eindelijk dat wij ’s nachts om 0.45 nog met een vlucht mee konden maar dat wij de aansluiting naar Christchurch niet zouden halen.
Om 9.50 aangekomen in Sydney en de hele dag bezig geweest om nog een vlucht te krijgen. Gelukkig om 19.45 vlogen wij en hebben in Sydney al een hotel geboekt in Christchurch.

17 Jan. kwamen wij om 02.00 uur aan in het hotel wat maar 5 min lopen vanaf het vliegveld was. Zo heerlijk geslapen dat wij het ontbijt misten.
5 min. hier vandaan was de camperdepot dus toen konden wij eindelijk de camper ophalen.
Prachtige wagen met heel veel ruimte maar wij hebben wel heimwee naar onze kleinere camper van Australië. Hij rijdt wel heel lekker volgens JH alleen zit er zo’n hoge alkoof op zodat je veel windvang hebt. En wind is hier genoeg.
Eerste dag was het erg koud en regenachtig. Blij dat wij een goede kachel in de camper hebben. Kregen zelfs nog een extra elektrisch kacheltje mee dus ze verwachten zeker een koude periode.
Boodschappen voor de komende week gehaald en de camper ingericht.
’s Avonds de omgeving verkent en dan gaan wij er morgen weer tegen aan.

18 Jan. Eerst maar eens naar het centrum van Christchurch gereden. Nou daar word je niet vrolijk van. Na de aardbeving 22 febr. 2011 is het centrum grotendeels verwoest. Overal staan hekken omheen en is men bezig de gebouwen af te breken. Een groot deel van het centrum is zelfs afgesloten . Met een omweg nog naar Cathedral square gelopen waar een gedeelte van de kerk ontbrak .
Hierna de scenic route 72 gereden,240 km, naar Lake Tekapo.
Prachtig groen meer waar we ’s avonds nog een wandeling hebben gemaakt.

19 Jan. Droog en de zon schijnt prachtig over het groene meer. Wij hebben als eerste het kerkje , Church of the Good Shepherd , bekeken met daarnaast het meest gefotografeerde monument van het land, de hond van de herder. Een collie.
Het kerkje staat pal aan het meer en achter in het kerkje is een groot raam ingebouwd met een panoramisch uitzicht over het meer en de Alpen.
Hierna zijn we naar het observatie station boven op de Mt. John gereden. Een belangrijk steunpunt bij de bestudering van en controle over satellieten boven het zuidelijk halfrond. ’s Nachts kun je deelnemen aan Star Gazing Night Tour maar meestal is het bewolkt en dan zie je niet zoveel. Wij hebben hier een prachtige wandeling gemaakt.
Daarna naar Aoraki Mt Cook Village gereden. De Mt Cook is de hoogste berg van NZ. 3754 m. De Maorinaam Aorika betekend: berg die de wolken pakt.
Grotendeels van het jaar zit het bovenste gedeelte van de berg in de wolken.
Vandaag hebben wij nog de Blue Lakes Walkes naar de Tasman Glazier gemaakt. Een pittige klauter wandeling maar uiteindelijk een prachtig uitzicht op de Tasman Glazier. De gletsjer was vroeger 85 km lang maar is inmiddels 24 km lang. Elk jaar wordt hij 40 tot 80 m. Korter.
Toen wij ’s avonds op de camping stonden hadden wij een prachtig uitzicht op de Mt Cook en af en toe zag je hem zonder wolken.

20 jan. In plaats van zondagse rust zijn wij de Hooker Valley Track gaan lopen. Deze is 8 km lang en wij hebben er uiteindelijk 3 uur over gedaan. De heenreis liepen wij pal tegen de wind en regende het zachtjes. De Mt Cook kwam dus ook niet uit de wolken. Maar wel een geweldige wandeling. Mooie vergezichten en mooie natuur. Je klautert over rotsen, soms hink stap sprong van de ene steen naar de ander om geen natte voeten te krijgen, je passeert 2 hangbruggen en af en toe aangelegde plankiers. Je eindigt bij een meer waar nog een aantal ijsbrokken van de gletsjer in drijven. Prachtig. Na wat foto’s gauw teruggelopen want je waaide daar haast weg. Terug met de wind in de rug en een heerlijk zonnetje begon ik de wandeling steeds meer te waarderen. Wat ons verbaasde was dat jong en oud de tocht liep. Zelfs kinderen vanaf 3 jaar. Maar die liepen er dan zo’n 5 uur over. Lusan en Ilse wat hebben wij jullie altijd gespaard.
Om 15.00 uur op weg naar de volgende camping zagen wij de Mt Cook uit de wolken tevoorschijn komen. Aan het beginpunt van het Lake Pukaki zijn wij op en look out gaan staan en hebben nog prachtige foto’s kunnen maken.
Ook Lake Pukaki is prachtig groen/turquoise. Dit komt door het fijne schraapsel dat de gletsjers van het eeuwenoude gesteente van de Southern Alps schaaft en dat door korte gletsjerstromen in Lake Tekapo en Lake Pukaki worden gespoeld. Door het invallende zonlicht glinstert het water dan turquoise.
Vanavond staan wij in Omarama op de camping. Ook hier weer even gezellig bij geklets met Nederlanders.
Karel en Hiltje dit is zeker een land voor jullie want je moet voortdurend wandelen om de mooie plekjes te zien. Vandaag brengen Lusan en Johannes Senna bij jullie en wij zijn erg blij dat jullie dat met elkaar voor ons hebben willen doen.
Alma jij ook bedankt dat je zo goed voor op ons huis past.
En dan bedank ik gelijk maar iedereen die op deze site een reactie plaatst want daar genieten wij elke keer weer van.

• 20 Januari 2013 - 11:11

Douwina:

Imy en JH,
    Vanuit mijn stoel in dit berekoude Nederland geniet ik mee!
    Nog een fijne tijd daar!
    Lieve groetjes
    Douwina

• 20 Januari 2013 - 11:44

Tineke:

Hallo Imy en JH,
    Met een kopje koffie genietend van jullie reisverslag. Imy wat schrijf je jullie belevenissen weer leuk op. Goed dat jullie een goede conditie hebben en goed kunnen lopen en klimmen. Blijf jullie volgen en nog een hele fijn tijd daar gewenst,
    groetjes Tineke

• 20 Januari 2013 - 11:58

Siep En Ger:

Hallo Imy en Jan Herman.
    Wat een mooi verslag en wat heerlijk dat jullie zo goed kunnen wandelen en klimmen. Het is weer volop genieten, alhoewel het weer nog niet echt optimaal is begrijp ik.Hier wordt inmiddels volop geschaatst en er wordt sneeuw verwacht. Dus wij genieten op een totaal andere manier. Senna is ook een dagje bij ons geweest en heeft heerlijk lopen dollen met Noesjka. Wij wensen jullie een fijne voortzetting van de vakantie.
    Groetjes uit Drachten.

• 20 Januari 2013 - 14:44

Hermine:

Imy en JanHerman, Wat geweldig hebben jullie het daar! Fijn dat wij zo mogen meegenieten van de belevenissen. De omgeving is daar werkelijk schitterend. Geniet en blijf zulke gezellige stukjes schrijven. Liefs, Hermine

• 20 Januari 2013 - 15:34

Harmke:

Hoi globetrotters, wat weer een belevenissen. die tocht doet me denken, aan de Prekestoel tocht, die wij in Noorwegen maakten. Jammer dat het weer niet zo mooi is. hier de hel van 63!! ben net naar de Tegeltjebrug gelopen, je wilt het niet geloven, ze schaatsen van Oudkerk naar Leeuwarden!!!! Knettergek. nou ik hou het bij de vlakte en ijsbanen. JH en I, geniet van het vervolg en tot mails, he? Tut tha en ha

• 20 Januari 2013 - 16:29

Geertje:

Prachtige foto's, wat een mooi land zo te zien! En jullie zijn weer goed aktief bezig, maar ja dan zie je ook veel mooie dingen. Vanaf hier geen nieuws alleen dat het nog steeds zo ontzettend koud is. Gister gevoelstemperatuur van -18 C dus dan wil je wel binnen blijven hoor!!
    Nou maar lekker verder genieten daar en tot het volgende berichtje.
    Tuut,
    Geer

• 20 Januari 2013 - 20:19

Jorrit Joelle David Anna:

Hoi allebei,
    leuk alweer zo snel een verslag incl de boodschappentassen erbij (typisch Imy ;-)
    prachtige landschappen en volop nieuwe reiservaringen.
    helaas missen jullie hier misschien wel een Elfstedentocht, maar ik zou er zeker niet voor terug vliegen!

Groeten uit Goes

• 20 Januari 2013 - 22:53

Erna:

Hoi Imy en JH
    De start naar Nieuw-Zeeland toe verliep wel moeizaam, maar als ik het verslag lees en de mooie foto's zie dan denk ik dat jullie dat al weer zijn vergeten.
    En wat hebben jullie een prachtige camper! Echt een huisje op wielen.
    Je leest wel in de krant over de verwoestende aardbeving maar als je het in het echt ziet doet dat wel wat met je denk ik.
    Geniet van al het mooie om jullie heen.
    Fijn dat we het zo een beetje mee kunnen beleven.
    Groetjes, Erna

• 21 Januari 2013 - 19:32

Dora:

Ola globetrotters, oei wat een vervelende reis maar eind goed al goed. Mooie camper prachtige natuuropnames en lekker veel boodschappen.Jullie leven in het paradijs. Wij zitten in de sneeuw en koud.Jullie zijn nu vet aan het genieten super zulke heerlijke wandelingen, en lekker samen. Mooi zulke gletjers maar
    wat smelten ze snel. De natuur verandert altijd maar weer.Ooit hebben we hier ook veel ijs gehad nu kunnen we amper schaatsen ondanks dat er al weer velen zijn met elfstedenkoorts . De ijsbaan is alleen vertrouwd.
    Geniet lekker samen verder en ik zie uit naar het volgende verhaal dikke tuut Dora

• 21 Januari 2013 - 22:58

Karel-Hiltje:

Wij genieten van jullie verhaal en mooie foto's. Vervelend dat jullie vertraging hadden met jullie vlucht, maar dat ben je ook snel weer vergeten als je er bent. Vandaag in Nederland ook veel vertragingen met het openbaar vervoer door de sneeuwval maar het is wel prachtig dat we weer even kunnen schaatsen en een beetje sneeuw hebben.
    Senna en Figor spelen heerlijk in de sneeuw in de tuin, een prachtig gezicht. Komend weekend gaan we weer even wandelen bij de Fonejacht zodat ze daar weer lekker los kunnen. Senna voelt zich prima thuis en ze vinden het volgens mij ook wel gezellig zo samen. Figor ligt 's avonds in de gang en komt af en toe even kijken en Senna ligt gezellig bij ons in de kamer.
    Geniet lekker en wij genieten van jullie verhaal en van Senna.

• 22 Januari 2013 - 11:31

Rein V.d. Veen:

Wat moet je nog zeggen alsje al dat moois kunt zien. En als dan het weer ook nog meewerkt dan ben je wel bevoorrecht. Geniet er maar goed van| Hier is maandag nog al wat sneeuw gevallen en dat is niet goed voor het ijs.De komende dagen verwachten ze nog veel kou Ik las dat Senna nu verhuisd is naar je vriendin.Fijn dat het zo kan.Wel ik moet nog wat boodschappen doen dus stop er mee. Hartelijke groeten van Rein uit de Heggewinde.

• 23 Januari 2013 - 19:30

Regina Flisijn:

Leuk leuk leuk mooi mooi mooi! Lekker genieten! groetjes Regina

• 23 Januari 2013 - 20:09

Josephien:

Hoi Imy, alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Ik doe het nu vast, omdat je daar eerder jarig bent dan dat je dat hier geweest zou zijn!
    Groetjes en een fijne dag toegewenst, Josephien

• 24 Januari 2013 - 19:39

Alma Littooy:

Hallo Imy en Jan Herman,

Hopelijk gaat het jullie goed en genieten jullie van het vervolg op jullie reis. Wederom een mooi verslag en leuke foto's!Weer een totaal andere 'wereld' dan op Bali...

Imy, ik wil je namens Peter en Larissa van harte feliciteren en je samen met Jan Herman een fijne en ongetwijfeld 'bijzondere' verjaardag toewensen daar aan de andere kant van de wereld.
    Dat gaat vast wel lukken, denk ik zo!

Hartelijke groeten uit een (wsl nog tot zondag) 'koud' Goutum.

Alm@

• 24 Januari 2013 - 21:23

Rein V.d. Veen:

Morgen is het een belangrijke dag,25 januari, ik hoop dat dit op het goede tijdstip in je bezit komt.Ik wil je namelijk van harte feliciteren met deze dag, ook jan-Herman en maak er samen een fijne dag van.Vandaag zou er een schaatstocht bij Giethoorn worden gehouden,er kwamen liefst 17000 liefhebbers op af en dat was te veel.||Het ijs bezweekop diverse plaatsen .Derhalve werd de tocht na ca.2 uren gestaakt,het was niet meer verantwoord.Morgen wordt het NK op het Veluwemeer gehouden voor de marathonrijders.Hartelijke groeten van Rein uit de Heggewnde.