Milford Sound - Reisverslag uit Mossburn, Nieuw Zeeland van Imy Zanden - WaarBenJij.nu Milford Sound - Reisverslag uit Mossburn, Nieuw Zeeland van Imy Zanden - WaarBenJij.nu

Milford Sound

Blijf op de hoogte en volg Imy

27 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Mossburn

26 Jan. Hebben vanochtend de camping voor vanavond bij het vertrekpunt van de boottocht van morgen gereserveerd dus kunnen vandaag alle tijd nemen om de route tussen Lake Te Anau en Milford Sound te rijden. Aan de route zijn wel 7 wandeltochten uitgezet en wij gaan er dus zeker 1 lopen. De route op zich is al prachtig om te rijden. Prachtige vergezichten op de rotsen met “goudgele velden ervoor” . Bij Mirror Lake kon je vandaag prachtig de bergen in het water zien spiegelen omdat er zo weinig wind stond. Daarna gekozen voor de Key Summet Track. Deze volgt een stukje de Routeburn Track waar iedereen 3 dagen over loopt en tussentijds in hutten overnacht. Onze track is 7 km en de heenreis klim je van 600m naar 919m. Er wordt aangegeven dat je er 3 uur over doet en wij hebben er ook precies 3 uur over gelopen. Halverwege de heenreis hadden wij dit niet verwacht want voor ons doen was het erg zwaar. Gelukkig waren wij niet de enige die er zo over dachten. Maar het werd beloond. Na ongeveer 1 uur klimmen door de bossen kwam je op hoogvlakte. Hier ging de Key Summer Track over in de Nature Walk die een rondwandeling van 1 uur inhield. Prachtige vergezichten over de alpen en mooie bergmeren. Mede door het mooie weer was het een fantastische wandeling. Helemaal boven hebben wij gepicknickt om daarna weer naar de camper te lopen.
Daarna door de Homer tunnel gereden. Deze is 1219m lang en er zit een helling in van 1 op 10. Het is een smalle tunnel zodat er steeds van 1 kant verkeer door mag.
Om 18.00 uur op de camping aangekomen en omdat het mooi weer was natuurlijk lekker buiten zitten. Maar helaas!!, binnen 5 minuten werden wij opgegeten door de zandvliegen die met name in het westen van het zuidereiland voorkomen. Wij stonden daar met 10 campers maar niemand zat buiten.

27 Jan. Alweer een stralende dag dus laat de boottocht maar komen.
Om 11.45 uur vertrokken wij en wij konden gelijk aanschuiven aan de BBQ lunch. Het zag er niet alleen fantastisch uit maar het smaakte ook nog eens verrukkelijk. Lekkere broodjes, allerlei soorten BBQ vlees, gebakken aard. en heerlijke salade. Je mocht de hele cruise lang koffie, thee of water pakken.
De cruise lijkt heel veel op de fjorden(geiranger fjord) in Noorwegen. Prachtig die hoge bergen. Onderweg nog seals gezien en natuurlijke de watervallen. Omdat het al 5 dagen niet geregend had waren er maar een paar. Als het regent is het een gordijn van watervallen. Toch geef ik de voorkeur aan dit mooie weer. Alleen toen wij op open zee kwamen hadden wij wat golfslag maar voor de rest was het kalm.
Op de terugweg zijn we nog langs het onderwater observatie station gegaan. Het is een soort drijvende woonboot. Hier krijg je eerst uitleg over het leven onder water. O.a. over de black coral die wit van kleur is. Ondanks dat het koraal de hele dag eet groeit het maar 1 cm per jaar. De naam black coral heeft het te danken aan zijn uitwerpselen. Er wordt uitgelegd dat het geen aquarium is dus ze kunnen je nooit vertellen wat je onderwater aantreft. Daarna ga je door middel van trappen tot 10 meter onder de waterspiegel en kom je in een ronde zaal met 20 ramen zodat je naar het koraal en de vissen kunt kijken. Erg leuk om mee te maken.
Daarna nog een half uur gevaren en zat mijn verjaardagscadeau er helaas al weer op.
Wij hebben er allebei van genoten.
’s Avonds in Mossburn op een boerderijcamping aangekomen. Hier stonden ook alpaca’s in de wei en er kwamen nog een paar pauwen bij de camper buurten

• 27 Januari 2013 - 15:13

Ilse:

Jeetje wat een mooie verhalen weer. Zo te horen hebben jullie mama's verjaardag goed gevierd. Lusan en ik wilden nog langskomen, maar we vonden het toch net iets te ver :) Geniet van jullie vakantie en ik ben benieuwd naar jullie volgende avonturen. kus Ilse

• 27 Januari 2013 - 18:32

Josephien:

Hoi Imy en Jan Herman,
    Zojuist heb ik de laatste drie verslagen gelezen en de foto's bekeken. Jullie genieten, maar ik ook, van het lezen en zien van zoveel moois.
    Groetjes, Josephien

• 28 Januari 2013 - 09:42

Regina Flisijn:

Just anotheter day in paradise... :-)

• 28 Januari 2013 - 09:45

Regina:

...spellingsfoutje ..maar jullie snappen het wel..toch?
    En wanneer is deze belachelijkjaloersmakende reis weer voorbij? :-))

• 28 Januari 2013 - 18:11

Elly Receptie Van ús Hiem:

WAHAAAAUW! haha, nou endlich ik heb jullie gevonden, maar woow wat súper daar! Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de verslagen niet uit mn hoofd ken, maar Imy!!(Jan!!) die fotóos...manman, het zijn allemaal van die "bureaubladen" van die "mooiste plekken op aarde" ik heb ze tig keer gezien...wat een adembenemende vergezichten en ook zo komisch dat huisje aan die scheve straat, zal wel niet een verzorgingshuis zijn wel?;)...hihi. Nou aduh luitjes vermaak u! En meer van die mooie fotoos.
    Groeten uit een ijzelig Leeuwarden. Gruuse! Elly

• 28 Januari 2013 - 19:17

Carolien:

Hoi Imy en JH,
    ik liep en beetje achter met lezen en ben nu weer bij met de verslagen en foto's> Wat maken jullie weer een superreis! Je leuke verhalen en prachtige foto's zorgen voor een beetje meebeleven hier. Nog van harte trouwens Imy. Deze zomerse verjaardag is heel bijzonder geweest en kan er volgens mij niet aan tippen om altijd in de zomer jarig te zijn :)
    Groetjes, ook van Henk, Carolien