Snowy Mountains and Canberra - Reisverslag uit Huskisson, Australië van Imy Zanden - WaarBenJij.nu Snowy Mountains and Canberra - Reisverslag uit Huskisson, Australië van Imy Zanden - WaarBenJij.nu

Snowy Mountains and Canberra

Door: imyenjh

Blijf op de hoogte en volg Imy

02 April 2012 | Australië, Huskisson

Great Alpine Road, Mount Buffalo Nat. Park, Snowy Mountains en Canberra.

Iedereen weer hartelijk bedankt voor de leuke reacties op ons reisverslag.

Dinsdag 27 maart. Vandaag de Great Alpine Road gereden van Bairnsdale naar Bright. Het eerste stuk is niet zo bijzonder. Alleen geluncht bij een bakker in Swifst Creek. Deze bakt het brood nog in een op hout gestookte oven. Laatste stuk gaat de weg door 2 natturparken en dat is werkelijk geweldig. Wel weer ongelooflijk veel bochten maar elke keer weer een mooi uitzicht. Kwamen langs een uitgestorven wintersport plaatsje Dinner Plain. Er stonden hele leuke chalets maar de piste die wij konden vinden was een kinderpiste. Later kwamen we langs Mt. Hotham en dat was een veel groter skigebied. Voornamelijk Zwarte pistes. Zag er erg leuk uit maar was nu ook uitgestorven. De palen langs de weg gaven aan dat er ’s winters veel sneeuw kon vallen terwijl je hier niet eens zo hoog zit.
Na aankomst op de camping in Bright zijn we nog even het dorpje in gelopen. Hier kon je voor het eerst aan de bomen zien dat het herfst wordt. Op de camping lagen ook allemaal bladeren. Konden ’s avonds weer lekker buiten eten. Maar om 20.00 uur is het donker maar ook behoorlijk koud.

Woensdag 28 maart. Vandaag naar het Buffalo Park geweest. Het is een doodlopende weg van 27km lang waar om de km wel een prachtige wandeling begint. Wij zijn naar het informatie centrum gegaan en gevraagd wat voor ons de mooiste wandelingen waren. Wij hebben er 2 gelopen en die waren geweldig. De eerste, de Dicksons Falls Nature Walk beloofde veel wilde bloemen in de late zomer maar dat blijkt dus tot eind febr. te zijn. Alles was uitgebloeid maar het was een heerlijke wandeling. Wij hadden echt het idee dat we alleen op de wereld waren maar dat veranderde toen wij ineens een hele schoolklas achter ons aan kregen. Gelukkig liepen die maar een klein gedeelte.
Daarna nog de Monolith Track gedaan. Deze was stijl omhoog de berg op en halverwege had ik wel zin om op te geven. Gelukkig doorgezet en uiteindelijk een prachtig uitzicht. Het is een heel apart landschap. Overal zie je hele grote rotsblokken liggen en voor je gevoel hoef je ze maar een zetje te geven en dan vallen ze om. Wij zijn nog naar de hoogste berg gereden, de Horn, 1723 meter, maar we kwamen helaas weer in de mist terecht. ’s Avonds op een camping gestaan in Porepunkah dat maar 15 km van Bright af lag. Dus niet veel opgeschoten maar wel een heerlijke dag gehad.

Donderdag 29 maart. Snowy mountains. 300 km te gaan waar we uiteindelijk 7 uur over gedaan hebben. Zoveel hoogte verschil zat er steeds tussen en daardoor weer de hele dag slingerend rond de bergen gereden. Ook hier is het prachtig maar het was een beetje hetzelfde als de 2 voorgaande dagen dus weinig over te vertellen. Je komt door het Kosciuszko Park met de hoogste berg, Mt Kosciuszko, van Australië. 2229 meter. Je kunt er vanaf de wintersportplaats Thredbo met een kabelbaan naar toe om te wandelen of te skiën maar er ligt geen sneeuw op dit moment dus slaan wij het over. Staan nu op de camping in Jindabine die helemaal is uitgerust voor de wintersport. Helaas was de sauna gesloten. Er was zowel voor de dames als de heren een ligbad en daar heb ik uitgebreid gebruik van gemaakt.

Vrijdag 30 maart. Van Jindabine naar de hoofdstad Canberra gereden. Ilse in Jindabine had je allemaal winkels met snowboards en prachtige pakken te koop. Stonden om 15.00 uur op de camping en hebben lekker van de zon genoten.

Zaterdag 31 maart. Voor ons ongekend vroeg waren we al om half tien op weg naar de stad. Hadden een route, track 3, uitgezocht die ons langs veel uitzichtpunten zou leiden en wij wilden zowel het oude als het nieuwe Parliament House bezichtigen. Ons eerste uitzichtpunt was Red Hill en hier hadden wij een prachtig uitzicht over het oude gedeelte van de stad en het 75 jaar geleden ‘capitol’ gebouwd op Capital Hill.
Daarna op naar de Parliament Houses waar we een prachtig plekje hadden om de camper neer te zetten . Daar kunnen ze in Nederland nog iets van leren. Gratis parkeren en ook de bezichtiging en rondleiding van het nieuwe P.H was gratis. Bij het oude P.H. moest je 1.50 euro betalen. Beide zijn prachtige huizen en wij hebben hier dan ook 2 uur rond gelopen. Wij vonden het nieuwe gebouw het mooist terwijl dat in het begin slecht viel bij de bewoners. Veel marmer en wij werden er op gewezen dat alles van Aus. hout gemaakt was. Er hingen ook prachtige wandkleden. Het oude werd vervangen omdat het te klein bleek te zijn en de kamer van de minister president lag ten opzichte van de straat erg onveilig.
Omdat we zo’n mooi plekje voor de camper hadden hebben we verder alles gelopen. Eerst naar Captain Cook Memorial en daarna het centrum in. Je loopt prachtig langs het Burley Griffin meer waar half Canberra aan het sporten is. In het centrum gegeten en nog wat gewinkeld. Daarna naar het Aus. War Memorial en om half vijf waren wij weer terug bij de camper. Naar de Black Mountain gereden waar de Telstra uitkijktoren staat. Met de lift naar boven geweest en voor ons zelf een kaartje gepost omdat je hier een speciaal poststempel krijgt dat je de post in de brievenbus hebt gedaan die het hoogst staat in heel aus. Even in het restaurant koffie gedronken en van het uitzicht genoten en daarna dwars door de stad gereden naar Mt Ainslie waar je het mooiste uitzicht over de stad hebt en hadden wij de toren wel over kunnen slaan.

Zondag 1 April. Omdat wij vannacht de klok 1 uur terug moesten zetten en Nederland 1 uur vooruit hebben wij nu een tijdsverschil van 8 uur. Wij stonden vandaag met een stralende zon op dus ik verheugde mij al op Jervis Bay om hier 2 dagen aan het strand te blijven staan bij het witste strand van Aus. en de blauwste baai. Maar helaas. Wij staan er wel maar het onweert en regent dus daar gaat mijn droom “badmeester word ik al bruin’. Waarschijnlijk morgen maar doorrijden want de voorspellingen zijn gelijk aan vandaag.

• 02 April 2012 - 09:47

Ger En Siep:

Hoi Imy en Jan Herman.
    Wij zaten al vol verwachting uit te kijken naar jullie reis verslagen. Wat is dat toch leuk en wat heerlijk dat jullie zo genieten van dat mooie land. Tja het einde nadert, maar de herinnering blijft. Zeker met deze verslagen en de talloze foto's die jullie ongetwijfeld mee brengen.Geniet nog maar volop, tenslotte is het pas 2 april!
    Veel liefs van ons beiden.

• 02 April 2012 - 11:12

Ilse:

Het is maar goed dat jullie goede wandelschoenen bij jullie hebben. Anders werd het nog zwaarder.

• 02 April 2012 - 11:40

Dora:

Ola, nou ja het is geweldig allemaal. De speaker's chair staat je fantastisch Imy, je bent je carriere misgelopen. Diplomaat ben je zeker, en praten is ook o.k. Dus de stoel is perfect. Wat leuk je iedere keer zo te volgen. Je kaart ontvangen dank. Het is hier nu berekoud.Wij waren het weekend in Beekbergen, super gehad. lfs Dora

• 02 April 2012 - 11:48

Hermine:

wat een geweldige omgeving! En goed voor jullie, een stevige wandeling na alle gereden kilometers :)
    blijf genieten! Liefs, Hermine

• 02 April 2012 - 15:42

Ype:

Allemachtig wat een lang bericht,en wat zien jullie veel ( autowegen ) Geweldig dat jullie het nog zo naar jullie zin hebben. Wij moeten als oudjes bekennen dat wij dat gevlieg van hot naar haar wel erg vermoeiend toe lijkt.Ik las dat jullie op een dag zelfs 7 uur in de auto hadden gereden.Wij zitten in een heel jaar nog niet zolang in de auto.Wij hebben weer 2 weken naar Griekenland geboekt en gaan dan na 1 week verkassen.600 meter verderop (Àvontuurlijk hè )Wij hopen dat jullie nog twee schitterende weken hebben ( is nog heel lang hoor ) en dan kunnen jullie in juni nog even lekker uitrusten van deze vermoeiende reis op het prachtige eiland Ameland.

• 02 April 2012 - 21:30

Geertje:

Net jullie een mailtje gestuurd, dus geen nieuws meer maar wat een gezellig reisverslag weer en leuke foto's.
    Doei,doei
    Geer

• 03 April 2012 - 08:55

Mieke:

hallo imy en JH, kunnen jullie al die geweldige ervaringen een beetje opslaan in je hoofd? dat zal niet meevallen denk ik, maar de foto's hebben alles vastgelegd. blijf genieten en ons daarover vertellen, dan genieten wij ook een beetje mee.
    liefs mieke.

• 03 April 2012 - 17:14

Dora:

Ola, dit wordt niet een avondje foto's kijken, ik denk dat we er een weekend voor uit moeten trekken. Wat zal je hoofd vol worden van al dat moois wat jullie te zien krijgen. Amuseer je, kom maar terug als het hier weer wat warmer wordt. Mis je wel hoor liefs Dora

• 04 April 2012 - 13:32

Oom Rein:

Wat een reis ! Het lijkt me wel vermoeiend, is niks voor een ouwe man zoals ik ben. En wat zien jullie veel.Ik weet niet wie deze reis uitgezocht heeft maar die mag wel een komplimnt hebben.Jan-Herman, ik zag dat je al weeer aan 't koken of bakken was, mooi dat het buiten kan. En dan maar hopen dat Imy het lekker vindt. Maar weer tot de volgende keer, tot ziens!

• 04 April 2012 - 13:41

Oom Rein.:

En opnieuw een hele serie foto's en een prachtig verslag.Jullie maken Lusan en Ilse wel jaloers, ik zie hen daar nog wel eens heengaan als de economische crisis welke hier is dat niet tegen houdt. Even een nieuw'tje uit Leeuwarden. De Frieslandbank in Leeuwarden is overgenomen door de Rabobank Nederland. Zij knden het niet meer bolwerken. Tot weerziens !