Het Zuiden van het Zuidereiland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Imy Zanden - WaarBenJij.nu Het Zuiden van het Zuidereiland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Imy Zanden - WaarBenJij.nu

Het Zuiden van het Zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg Imy

25 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Te Anau

21 Jan. Nadat wij eerst uitgebreid de foto’s op de site hadden geplaatst zijn wij van Omarama naar Oamaru gereden. Prachtige route door de Waitaki Valley langs de zuidoever van de Waitaki River naar de kust Onderweg kom je een aantal waterkrachtcentrales tegen en de daardoor ontstane meren wat natuurlijk weer mooie plaatjes oplevert. Bovendien een stralende dag met als gevolg dat armen, hals en nek redelijk verbrand zijn.
Kalksteen is het handelsmerk van deze streek en hoe dichter je bij de kust komt hoe meer kalksteenklippen en bergen je tegen komt. Bij Dunstroon kun je Maorirotstekeningen zien. Bij Pukeura bereik je de oostkust. Je bevindt je hier op 45 graden zuiderbreedte, precies halverwege de evenaar en de zuidpool.
Vervolgens naar Oamaru. Prachtige stad. Men gebruikt hier veel van het eigen gedolven Oamaru Whitestone. Ver gedolven kun je het bewerken als hout maar hardt aan de lucht snel uit.
Wij zijn bij een beeldhouwer, Ian Andersen, geweest die prachtige beelden maakt van deze kalksteen. Er is een winkel en de werkplaats waar hij zelf aan het werk is.
Op weg naar Moeraki Boulders kwamen wij een boerencamping tegen die adverteerde dat er een sauna en ho pool was. Camper gekeerd en gelijk de sauna geboekt. Heel idyllisch plekje met prachtige bloementuin en hele spraakzame aardige boer. Helaas was de hot pool buitenwerking en was de sauna een infrarood sauna waar wij amper met z’n tweeën naast elkaar konden zitten. Glazen deur en het eigen gezin liep regelmatig voorbij. Humor!!! Gelukkig was JH zo slim om badkleding te denken.

22 Jan. Allereerst naar de Moeraki Boulders. Hier liggen zo’n 50 stenen bollen op het strand. De grootsten van wel 2 meter doorsnede. De bollen zijn geen rotsblokken maar ze zijn ontstaan om een organische kern heen. Ze liggen op de rand van het strand ingebed in een laag zachte kleisteen die ongeveer 60 miljoen jaar geleden de bodem van de oerzee vormde.
De Maori’s zeggen dat het etensmanden en waterhouders zijn van de bij het nabije Shag Point omgeslagen voorouderlijke kano Arai-ti-uru.
Koffie gedronken waar ik in de zee kon zwemmen. Erg sterke stroom dus uitkijken geblazen maar wel lekker.
Daarna naar Shag Point. Hier konden wij de zeeleeuw
en van heel dichtbij bekijken. Een heel leuk gezicht. Samen met de zeevogels leven ze daar in het water of liggen op de rotsen. Stonden daar op een prachtig plekje dus alle tijd genomen om te lunchen.
Ons volgende doel was Dunedin. Dit is de grootste stad in N.Z. waar veel studenten wonen. Hierdoor is het een levendige en moderne stad met veel uitgaans mogelijkheden. Maar ook hier lopen ze nog wel 2 jaar achter met de mode ten opzichte van ons.
Dunedin Railway Station wordt wel als mooiste ter wereld gezien. Hierna naar de Baldwinstreet gegaan dat vermeldt staat in het guinessbook of records als steilste straat ter wereld. De straat bestaat uit betonnen platen want asfalt zou er af rollen als het warm weer is.
Wij zijn hier verder niet lang gebleven omdat wij nog naar het schiereiland Otago Penensula wilden.
Omdat de TomTom nog op kortste route stond gingen wij dwars door en over de bergkam. Prachtige route maar ik was blij dat ik hem niet hoefde te rijden. Lekker uitgerust op de camping en ’s avonds naar het uiterste puntje van het eiland gereden voor de bijzondere blauwe pinguïns. Volwassen pinguïns wegen maar 1 kg dus ze zijn erg klein. Ze komen alleen tussen Australië en N.Z. voor Wij hebben de excursie gedaan en dan kun je ze van heel dichtbij zien als ze ’s avonds laat aan wal komen. (22.00 uur). Omdat het donker is en je mag de flitser niet gebruiken zijn de foto’s jammer genoeg heel matig.
Hier hebben wij eerder op de avond de koningsalbatrossen gezien die een vleugelspanwijdte tot 3.5 meter kunnen hebben. Wij hebben ze alleen hoog in de lucht gezien.
Het was weer een super mooie dag.

23 Jan. Dit keer langs de eenvoudige kustweg naar Dunedin gereden.
Zijn op zoek gegaan naar de Tunnel Beach. De zee heeft hier het zandsteen aan de oever gemodelleerd tot een indrukwekkende strook. Een natuurlijke stenen brug overspant de zee en gaat naar een mini eiland.
Daarna doorgereden naar Nugget Point waar wij geeloog pinguïns hoopten te zien. Helaas is dat niet gelukt.
Maar wel zijn we nog naar de vuurtoren gelopen die 133 m. boven de zeespiegel uitsteekt. Het begon toen al te miezeren dus het mooie plaatje dat de witte vuurtoren kan geven was bij ons erg grauw.
Om 5 uur op de camping aangekomen en is de hele avond niet meer droog geweest. Dan is zo’n grote camper wel erg praktisch hoor. Wij hebben een royaal zitje om te eten en het bed kunnen wij gewoon laten liggen.

24 Jan. Vandaag Slope Point bezocht. Slope Point is het meest zuidelijke punt van het zuider eiland. Er staat op het uiteinde 1 bord en dat is alles maar je wilt er toch geweest zijn. De route er naar toe is wel heel bijzonder door het wisselende landschap. Bossen met varens aan de kant, hoge bergen en weidse weilanden met erg veel schapen die af en toe op de weg lopen.
De rest van de dag veel gereden omdat wij morgen een vrije dag willen hebben en de Southern Scenic Route ,612 km, toch helemaal gereden wilden hebben.
Om 19.00 uur Bij Lake Anau aangekomen en kunnen dus morgen genieten van een vrije dag.

25 Jan. Een stralende dag maar dat komt natuurlijk omdat ik jarig ben. Voor het eerst in 58 jaar ben ik dus in de zomer jarig. Het is hier 24c en dat is het gelukkig de hele dag geweest.
Heerlijk geluierd, gezwommen, af en toe zonne baden en aan dit verslag gewerkt. In de namiddag het dorpje in gelopen en gegeten. Wat kan een mens nog meer wensen op zijn verjaardag.
Bedankt voor alle felicitaties in welke vorm dan ook.
Jan Herman heeft een boottocht in Milford Sound voor mijn verjaardag geregeld met een lunchbuffet aan boord en halverwege de tocht gaan wij nog naar een onderwatermuseum. Gaan wij zondag doen. Eigenlijk is deze hele vakantie al een super cadeau

• 25 Januari 2013 - 07:58

Wim En Hinke:

Hoi Imy en JH,
    Imy, lokwinske mei dyn jierdei, maar we zijn hier natuurlijk een dag te laat mee. Terwijl wij hier nog steeds in sneeuw en ijs zitten sturen jullie prachtige zomerplaatjes. Onvoorstelbaar! Geniet er maar lekker van, schaatsen kan altijd nog.
    Groeten van Wim en Hinke

• 25 Januari 2013 - 08:39

Lusan En Johannes:

Hey Papa en Mama,
    Mama, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Bij jullie is je verjaardag bijna voorbij maar bij ons begint die net:) Wat fijn dat het de hele dag mooi weer is geweest, wel raar zo in de zon jarig te zijn! als je hier was geweest had je een witte verjaardag gehad;) dan moet je maar blij zijn dat je daar zit. Geniet er nog van en tot snel weer.
    Liefs Johannes en Lusan

• 25 Januari 2013 - 09:59

Henk En Alie:

Imy Gefeliciteerd met je verjaardag Wat makenjulli weer een mooije reis geniet er maar van.Wy genieten van jullie reis verslach Hoi J.H en Imy tot ziens

• 25 Januari 2013 - 11:27

Hermine:

Lieve Imy en JanHerman,
    Jij Imy: Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, veel liefde, geluk en gezondheid, JanHerman, dat alles natuurlijk voor jullie samen. Wat fijn om weer die gezellige stukjes te lezen, ik zag jullie al zitten in die sauna haha. Schitterende foto's, kortom genieten geblazen. Liefs, Hermine

• 25 Januari 2013 - 11:42

R.v.d.Veen:

Hallo imij en jan-Herman. Alweer een lang reiverslag, prachtig om te lezen En wat hebben jullie alweer veel gezien.En wateen leuk cadeau die bootreis. Het is hier vrij triest want er hangt een vrij dichte mist. ............maaar de kachel houdt het in huis vrij warm. straks moet ik de auto nog even ijsvrij maken, ik hoop dat de zon nog even doorbreekt dan hoef ik niet te krabben. Nog veel genietenin een prachtig land en hartelijke groeten vanuit de Heggewinde.

• 25 Januari 2013 - 11:49

Harmke En Thaddeus:

Hoi Imy en JH, lokwinske mei dyn jierdei. It kin noch krekt, by jimme is it no san 9 oere joens. wat wer prachtige ferhalen fan jim.Dy roene stienen binne wol hiel moai ! wat soe ik dat graach sjin wolle. mar dat sit der net yn, jammer genoch. noch in hiele geselliche joen, tegearre. tut fan us, tha ha

• 25 Januari 2013 - 13:37

Karel En Hiltje:

Imy van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Eindelijk eens in de zomer jarig. Maar wij genieten vandaag ook van het mooie weer om even te kunnen schaatsen. Vanochtend was het ontzettend mistig maar dat is gelukkig weer weggetrokken. Als ik jullie verhalen lees krijg je steeds meer zin om daar ook eens een rondreis te gaan maken. Dat houden wij nog tegoed. Dit jaar andere plannen. Geniet lekker want voordat je het weet is het weer voorbij.

• 25 Januari 2013 - 14:34

Siep En Ger:

Hallo Imy en Jan Herman.

Alhoewel het voor jou nu voorbij is, alsnog gefeliciteerd. Een tocht door Milford Sound is zeer de moeite waard en jullie zullen er echt van genieten. Veel herkenbaar op de foto's van jullie en die reis gaan we dan ook weer opnieuw beleven in gedachten natuurlijk. Zo'reis verhaal spreekt je nog meer aan als je er zelf ook geweest bent.Fijn dat jullie zo genieten en blijf dat ook de komende tijd nog maar lekker doen.
    Liefs uit Drachten.

• 25 Januari 2013 - 15:51

Tineke:

Hallo Imy,
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Bijzonder om zo ver van huis en op zo'n mooie bestemming samen met JH je 58e verjaardag te vieren. Ga nu je verslag lezen.
    Groetjes Tineke

• 25 Januari 2013 - 16:26

Mieke:

hallo jongelui, opnieuw mooie verhalen zeg. het houd niet op.voor jou imy, gefeliciteerd met je 58e verjaardag, en nog vele geweldige jaren erbij. het is je van harte gegunt meid. fijn dat je een zonnige dag hebt. 24 gr.lijkt me geweldig in deze periode. geniet er van.
    wij gaan donderdag naar schiphol. natalia ophalen. ook leuk om naaruit te kijken. ik heb er zin in. nou luitjes, ga door met genieten he. groetjes en dikke verjaardagskus van mij.x

• 25 Januari 2013 - 16:49

Jorrit, Joelle, David En Anna:

Beste Imy en JH,

We hebben vanmiddag een heerlijk taartje op je verjaardag gegeten Imy, al was bij jullie in NZ je verjaardag waarschijnlijk al voorbij.
    Van harte gefeliciteerd en alle geluk gewenst voor komend levensjaar! Super om je verjaardag zo te kunnen vieren, koester dat maar want dat komt vast niet elk jaar meer terug.

Prachtige foto's en reisverslagen weer, we lopen al warm voor een reisje daar naartoe, over een paar jaar dan!

Liefs en groetjes,
    Jorrit Joelle David en Anna

• 25 Januari 2013 - 20:49

Erna:

Hallo Imy en JH.
    Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag!Je loopt altijd een stukje op mij voor. Ik heb alweer genoten van je mooie reisverslag. Sommige dingen herken ik wel van de reis van Arnold.
    Ik heb vandaag gezellig gewinkeld met Joukje en koffie gedronken.
    We hadden uiteraard niets nodig, maar ja........ Je kent het wel he.
    Minder spectaculair maar verschil moet er zijn.
    Ik wens jullie nog veel fijne belevenissen, mooi weer en geniet van elkaar.
    Groetjes, Erna

• 25 Januari 2013 - 20:59

Frieda:

Hé lieve Imy,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag op een bijzondere plek,wens jullie een hele fijne tijd toe en graag tot ziens bij het volgende verslag. Liefs van Frieda.

• 26 Januari 2013 - 11:49

Regina Flisijn:

Een beetje laat maar wel uit het hart zal ik maar zeggen :-) Gefeliciteerd met je verjaardag! Wat heerlijk eens in de zomer jarig zijn he? haha.. En Oh wat zien en beleven jullie toch veel moois! Is het overbodig om te zeggen dat ik jaloers ben? Groetjes, Regina

• 27 Januari 2013 - 10:42

Dora:

Ola, allereerst gefeliciteerd met een dikke tuut erbij. Bijzonder een zomerse verjaardag. Wat beschrijven jullie alles prachtig. Met veel genoegen lees ik iedere keer het verslag. Wat een schitterende reis. He Ym het verslag gaat eerst naar Menno dus soms lees ik het wat later want hij moet weer doorsturen naar mij. Mijn email adres is dbusser@hotmail.nl Geeft verder niks maar dan reageer ik wel eens aan de late kant. Wees voorzichtig en geniet dikke kus Dora