Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon. - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Imy Zanden - WaarBenJij.nu Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon. - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Imy Zanden - WaarBenJij.nu

Door: imyenjh

Blijf op de hoogte en volg Imy

14 April 2012 | Australië, Melbourne

Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon.

Vervolg paasmaandag. Helaas is het niet gelukt om het huis van Ilse te vinden maar wij hebben nog wel het Olympische stadion bekeken. In Sydney hadden wij een prachtig appartement met een aparte slaapkamer, woonkamer, keuken en badkamer waar ook een was- en droogmachine stond. Genoten van zwembad en sauna en daarna nog heerlijk gegeten in de stad. Tussendoor nog het Queen Victoria Building bekeken die afgelopen vrijdag gesloten was. Een prachtig gebouw van binnen.

Dinsdag 10 april. De reis naar Alice Spring is goed verlopen en ook het Palm Spring Resort was prima. Een soort luxe tent huisjes. Voor de Outback was de temperatuur laag en er stond veel wind dus maar geen duik genomen in het prachtige zwembad. ’s Avonds heerlijk in een Thai’s restaurant gegeten.

Woensdag 11 april. Om zes uur ’s morgens werden wij voor de drie daagse rondtoer naar de Uluru (Ayers Rocks), Kata-Tjuta (The Olga’s) en Kings Canyon opgehaald. Wij hebben een heel gezellig reisgezelschap gehad. Duits, Schots, Frans en wij. 2 Stellen hadden een tiener mee en Mel de schotse was rond 35 jaar. Verder onze leeftijd. In totaal 13 toeristen, de chauffeur/reisleider en de kok. De reisleider was een fransman en daardoor sprak hij gelukkig op een rustige manier Engels en niet zo snel als de Australiërs zelf. De reis naar Uluru duurt ongeveer 6 uur en is 500 km. Je ziet 1 lange weg voor je en af en toe passeert er een vrachtwagen met soms wel 4 aanhangwagens. Wij hebben ze niet langer gezien maar ze zijn er wel. Ook regelmatig een camper op de weg en dan kriebelt het wel bij JH. Ook al is JH geen reisgezelschapsmens dit is toch wel wat rustiger. Wij hadden anders 4500 km meer moeten rijden als wij het met de camper hadden gedaan. Onderweg een aantal keren gestopt waaronder bij een kamelenveehouder. Aangekomen bij Uluru hebben wij een wandeling rond de berg gemaakt. Uluru is in 1987 door Unesco uitgeroepen tot Werelderfgoed. De Uluru valt zo op in de vlakte omdat het een Monoliet is. Het bestaat uit verticale lagen zandsteen. De opvallende oranjerode gloed wordt versterkt door de opgaande en ondergaande zon. Deze avond hebben wij op een mooie plaats de Zonsondergang gezien onder het genot van champagne en hapjes. Lijkt romantisch maar zo stonden er nog 30 groepen op rij. Prachtige luchten maar volgens onze reisleider geen mooie zonsondergang.
Op naar het camp waar we een tent kregen toegewezen en na een heerlijke maaltijd ging iedereen vroeg naar bed want we moesten weer 5 uur ontbijten.

Donderdag 12 april. Zes uur reed de bus naar een plaats waar je de zon goed zag opkomen boven Uluru. Weer niet volmaakt omdat er te veel bewolking was maar voor ons mooi genoeg. Daarna een wandeling door Kata-Tjuta wat de vele hoofden betekend. Deze bergketen bestaat niet uit zandsteen maar uit zand, klei en rotsblokjes. Zowel de Uluru en de Kata-Tjuta is eigendom van de aboriginals en sinds een paar jaar mag je wettelijk niet meer op de Uluru en de K.T lopen omdat zij dat schending vinden. Voorheen werd dit verzocht maar daar trokken de meeste toeristen zich niets van aan.
Wij hebben de Valley of the Winds Walk gelopen. Een hele mooie rondwandeling van7.5 km. Om half zeven liepen we daar nog met vesten en jassen aan en toen de wandeling om 10.30 eindigde liepen we allemaal in een T-shirt. Wij troffen prima weer want de temperatuur kwam niet boven de 25c en het kan hier wel 33c zijn in deze tijd van het jaar. Onderweg veel uitleg gehad van Erwan onze gids over de aboriginals en de planten die haast allemaal een genezende werking hebben. Omdat het deze zomer zo geregend heeft was de natuur prachtig groen. En onder de Uluru en K.T. lopen waterbronnen. Er is zelfs een eucalyptus soort dit zijn takken laat afsterven als het te weinig water kan vinden. Witte stammen en dan zie je er een zwarte tak aan. Vroeg geluncht want we moesten weer 4 uur rijden om naar Kings Canyon te gaan. Iedereen kreeg weer een tent toe gewezen. Jammer van de regen want nu kwam het kampvuur niet tot zijn recht. Lekker gegeten een spelletje kaart gespeeld en weer vroeg naar bed want ,jawel, weer om 5 uur aan het ontbijt.

Vrijdag 13 april. Om 6 uur reden wij naar al naar de Kings Canyon. Wij hebben de Rim walk gelopen. 6 km lang waarbij je om de kloof loopt. Je begint met een steile trap wat zeker 20 min. duurt daarna loop je een doolhof van zandstenen koepels die de Lost City worden genoemd. De gids wist weer veel te vertellen over de geologie en de planten. Er komen zelf als enige in de hele wereld tropische palmbomen en varens voor. De kloof gevuld met palmen wordt de Garden of Eden genoemd. Aan de achterkant was een beschutte poel waar je kon zwemmen. 2 uit onze groep hebben dat gedaan. (om 8 uur ’s morgens) Ook deze wandeling duurde weer bijna 4 uur maar het was zeker de moeite waard. Wij vonden dit de mooiste wandeling.
Terug naar het tentenkamp hebben wij geluncht en daarna was het weer 5 uur rijden terug naar Alice Spring waar iedereen bij zijn eigen hotel werd afgezet.
Deze paar dagen zijn zeker de moeite waard geweest.

Zaterdag 14 april. Reisdag van Alice Spring naar Melbourne. Kwamen om half 5 in het hotel aan. Door het centrum gelopen en een restaurant uitgezocht aan de Yara rivier.

• 14 April 2012 - 12:52

Ilse:

Hihi, zo herkenbaar die foto's en verhalen. Dit was zeker echt het perfecte reisje voor papa. Lekker vroeg opstaan:)
    Geniet nog even van jullie laatste daagjes en alvast een hele goede vlucht terug.

• 14 April 2012 - 13:14

Mieke:

hallo , alweer een prachtig verhaal en mooie foto's , het houd niet op zeg.fijn dat jullie ook zonder camper genieten. dat tenthuisje is helemaal geweldig. is dat ook iets als uitje voor de zwangerschapsclub ?ik hoor het graag van je. groetjes en hele goede reis naar huis aankomende week.

• 14 April 2012 - 15:11

Joelle:

Hoi Imy en JH,

even een reactie vanuit Zuid Afrika (op eigen titel dus...), jullie ver in Australie daar, grappig idee hoor!
    Leuke reisverhalen weer en prachtige fotos. Mijn verhalen zijn minder spannend en avontuurlijk. Wel een goede vlucht gehad en vandaag lekker aangekuierd met Katarina en baby Emma. Morgen gaan we een rondje rijden in de wijnlanden rond Stellenbosch. Maar met een baby van 2 weken doe je nog niet zoveel.
    Dinsdag begint het congres, ik heb er al zin in! Ook een paar keer leuke dingen op het avondprogramma met dansshows en kunst enzo, ben benieuwd.

We spreken elkaar binnenkort weer!

Groetjes,
    Joelle

• 14 April 2012 - 19:13

Marchien:

Dank je wel, imy voor je prachtige verhalen, dat je daar elke keer zin in hebt om dat te schrijven!!!!!
    Ik vond het heel bijzonder om met jullie mee te genieten.
    Groetjes en liefs

• 15 April 2012 - 09:29

Siep En Ger:

Hoi Imy en Jan Herman.
    Wat een prachtig verslag weer van deze afgelopen dagen. Fantastisch dat jullie zo genoten hebben en het zal wel weer even wennen zijn om weer aan de slag te gaan en afscheid te nemen van elkaar. We hebben genoten van jullie verhalen en foto's! Beide een goede terugtocht gewenst, Jan Herman veel sterkte met de komende werkzaamheden en Imy een goede thuiskomst. Tot binnenkort!
    Liefs uit Drachten.

• 15 April 2012 - 09:40

Peter En Alm@:

Opnieuw een prachtig verslag met schitterende foto's!!!
    We wensen jullie alvast een veilige en goede reis toe naar huis en (helaas voor Jan Herman...) naar de werkplek.
    In elk geval kunnen jullie samen terugkijken op een schitterende reis en ondanks de uitgebreide verslaggeving en vele foto's blijven we natuurlijk benieuwd naar alle bijzondere belevenissen.
    Imy, fijn dat je er straks weer bent en Jan Herman 'tot over een aantal weken". GROETEN!

• 15 April 2012 - 15:28

Erna:

Hallo Imy en Jan Herman.
    Wat heb ik genoten van jullie verhalen en vooral van de mooie foto's. Sommigen waren heel herkenbaar omdat Arnold er ook is geweest. Deze reis zal altijd een mooie herinnering zijn! Wat hebben jullie genoten en veel gezien.
    Imy, ik wens je een hele goede terugreis toe en tot gauw op de woensdagmorgen. Dan moeten de beentjes wel weer de lucht in.
    Groetjes, Erna

• 15 April 2012 - 15:31

Geertje:

Nou het laatste stukje dan op jullie site. Wat een lang verslag weer zeg!
    Net als de anderen wil ik jou JH weer een goede werkperiode wensen (je zult wel weer heel veel zin erin hebben....) en dan maar tot op Ameland en Imy jou zien we gelukkig woensdag eindelijk weer eens, hè hè.... Allebei een hele goede en veilige vlucht toegewenst!
    Liefs,
    Geer

• 16 April 2012 - 06:28

Johannes En Lusan:

Wat Ilse al zegt, zo herkenbaar dit verhaal en de foto's. Ilse en ik hebben weer heerlijk herinneringen opgehaald:) en waren natuurlijk ook een beetje jaloers.
    Nu ik dit schrijf zijn jullie alweer bezig met de laatste dag in Singapore. Wat is het allemaal snel gegaan:). Papa werkse maar weer de komende weken en mama jij een goede vlucht toegewenst en tot woensdag.
    Liefs

• 16 April 2012 - 08:16

Oom Rein:

Het houdt maar niet op, weer mooie foto's en weer een prachtig verslag.Ik begreep nu dat je woendag de 18e weer terug bent en dat Jan- herman dan al weer op zijn schp is,wat al dat moeten wennen! Allebei, een hel goede reis en ik hoop jullie gauw weer te zien.

• 17 April 2012 - 19:56

TanteBauk:

Ayers Rock kreeg mijn buitengewone belangstelling ! Waarom ? Omdat ik die pas had leren kennen toen ik in een buurthuis extra computerlessen volgde. Van Australië leerden wij vroeger in de aardrijkskundeles niet veel. Maar jullie, wat een REIS !!!
    Het ga je goed, en wees gegroet.

• 18 April 2012 - 17:33

Dora:

reageer wat laat, heb een nieuw mailadres, komt wel als je thuis bent.
    Wat een prachtige reis, ik ben zo benieuwd naar je verhalen straks. Heb er alle tijd voor, zes weken rust.lfs oant gauw Dora

als je dit leest ben je misschien al thuis

• 24 April 2012 - 20:45

Josephien:

Hoi Imy en Jan Herman, bedankt, ik heb genoten van jullie verhalen en foto's. Groetjes, Josephien